Kręgosłup – nadwyrężamy, ale nie dbamy. Jak ulżyć sobie w bólu?

Na pierwszy rzut oka, kręgosłup jest bardzo prostym narządem. Odczuwamy jego obecność podczas schylania się po długopis, który właśnie spadł nam z biurka, czy podczas podnoszenia naszej pociechy. Dlaczego w takim razie jest tak częstym powodem grymasów na twarzy?

Kręgosłup to część szkieletu, stanowiąca jego główną oś i podporę. Spełnia również funkcję ochronną dla struktur rdzenia kręgowego, korzeni rdzeniowych oraz naczyń. Składa się z kręgów połączonych stawami i więzadłami. Przestrzenie między ich trzonami wypełnione są krążkami międzykręgowymi. Jest podzielony na pięć odcinków, w sklad których wchodzą: kręgi szyjne, piersiowe, lędźwiowe, kość krzyżową oraz kość guziczną.

Człowiek w toku ewolucji znacznie zmienił swoją postawę. Z powodu obecnej pionowej postawy ciała na nasz kręgosłup bez przerwy oddziałują ogromne siły. Najczęstszą przyczyną bólów pleców jest przeciążenie więzadeł kręgosłupa, które utrzymują kręgi we właściwej pozycji. Odpowiedzią organizmu na taki stan jest obronny skurcz mięśni, które otaczają kręgosłup.Najczęstszą przyczyną tego typu dolegliwości jest długotrwały schemat niewłaściwych postępowań człowieka takich jak wady postawy, nieefektywny wypoczynek oraz ułożenie podczas snu a przede wszystkim szkodliwy tryb życia. Dokładając do tego brak lub zbyt małą aktywność ruchową, osłabiamy mięśnie pleców a finalnie redukuje się gorset mięsni odpowiedzialnych za utrzymanie kręgosłupa w fizjologicznej krzywiźnie.

Przedstawimy Wam prosty przepis na bóle kręgosłupa. Zatem jak im zapobiec lub ulżyć gdy już nam doskwierają? Zdecydowanie na pierwszym miejscu profilaktyczna aktywnośc fizyczna, przemyślana, systematyczna, a co najważniejsze poprawiająca nastrój ale bezpieczna dla naszego organizmu. Szczególnie dla osób starszych zalecany jest udział w zajęciach w grupach gimastyki dla seniorów, ćwiczenia te są dedykowane do każdej kategorii wiekowej, uwzględniając indywidualne potrzeby, intensywność dobierana jest indywidaulnie, a przede wszystkim fizjoterapeuta bacznie pilnuje poprawności i bezpieczeństwa podczas wykonywanych ćwiczeń.

Stres jaki towarzyszy nam każdego dnia jest poważnym czynnikiem powodującym ból kręgosłupa. Chyba każdy z nas usłyszał lub wypowiedział zdanie ” Strasznie boli mnie kark, jestem cała/y pospinany”. Może się wydawać, że nie mamy powodów do zdenerwowania, jednak każdy stres w szkole, w pracy, przed ważnym spotkaniem kumuluje się i ma swoje efekty właśnie w postaci nadmiernego napięcia mięśni posturalnych. Napięcia spowodowane stresem najboleśniej odczuwamy w okolicy górnego odcinka piersiowego, a także w okolicach barków i odcinku szyjnym. Ważnym aspektem jest czas odziaływania niepożądanych bodźców na organizm takich jak: stany lękowe, stres czy depresja. Przedłużający się trudny okres bardzo często przechodzi w przewlekłą fazę bólu, znacznie trudniejszą do opanowania w na własną rękę. Czasami jedynym rozwiązaniem są wizyty fizjoteraputów oraz psychologów w domu, ponieważ bóle stają się na tyle silne, że unimożliwiają czynności dnia codziennego. Należy pamiętać, że wraz z wiekiem nasilają się wszelkie uszkodzenia oraz stany zapalne co finalnie jest powodem zmian zwyrodnieniowych.

Przejdźmy teraz do czynników od nas zależnych, które powodują bóle kręgosłupa. Nieświadomość złych nawyków jest niezwykle poważnym problemem. W czasach powszechnego dostępu do internetu, naszym obowiązkiem jest poszerzanie zakresu wiedzy dotyczącej działań poprawiających stan zdrowia. W momencie wpisania w lupkę wyszukiwania ” fizjoterapia domowa Poznań” zazwyczaj jest już za późno na profilaktykę, a dolegliwości bólowe przeszkadzają nam w funkcjonowaniu. Na szczęście, wizyty u specjalistów coraz częściej stają się wizytami profilaktycznymi, uzupełniającymi naszą codzienną higienę zdrowia, jednak w dalszym ciągu przeważająca liczba odwiedzin gabinetów fizjoterapii ma charakter intwerwnycjny. Jest wiele czynników powoducych bóle kręgosłupa. Wybrałem te najpowszechniejsze, a zarazem powodujące silne stany bólowe. Skupiłem się głównie na tych, na które my sami mamy wpływ. Możemy je wyeliminować lub zminimalizować w znacznym stopniu. Są to między innymi otyłość, która ma mocno pogarsza kondycję naszego kręgosłupa, ponieważ zwiększa nacisk na powierzchnię kręgów. Brak wystarczającej aktywności fizycznej lub zbyt ciężka praca fizyczna, przebywanie w jednej niepoprawnej pozycji podczas jazdy samochodem, oglądaniu tv czy wielogodzinnej nauki za biurkiem są wszechobecnym problemem prowadzącym do początkowego dyskomfortu, a następnie bólu kręgosłupa. Wielu pracodawców w ramach benefitów pozapłacowych oferuje swoim pracownikom dni, w których mogą skorzystać z masażu bez konieczności opuszczania miejsca pracy. Masaż korporacyjny został stworzony z myślą o osobach, które są narażone na różnorodne dolegliwości bólowe kręgosłupa.

Jak zatem walczyć z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa? Najważniejsza jest profilaktyka !

ZAPAMIĘTAJ TYCH 5 PUNKTÓW PONIŻEJ:

• Zwracaj uwagę na swoją postawę podczas codziennych czynności

• Podnosząc cięzkie rzeczy zginaj kolana, plecy pozostaw w wyproście

• Pamiętaj o regularnych spacerach, lekkim sporciem poprawiającym nastrój

• Odwiedzaj regularnie gabinet fizjoterapii

Obecny styl życia przyzwyczaił nas do siedzącego trybu życia, który jest niekorzystny dla zdrowia pleców. Gdy zdamy sobie sprawę ile czasu w ciągu każdego dnia “źle traktujemy” nasz kręgosłup, warto świadomie zatroszczyć się o profilaktykę. Odpowiednia ilość umiarkowanej aktywności fizycznej każdego dnia, świadome korygowanie postawy, oraz dbałość o samopoczucie psychiczne są dobrym początkiem dbania o tak ważny kręgosłup. Jeśli już odczuwamy ból, musimy sobie pomóc zwracając się do specjalisty, by jak najszybciej i najskuteczniej odpowiedzieć na potrzeby kręgosłupa, który w ten sposób woła o pomoc i zmiany w dotychczasowych nawykach. A teraz proszę oderwij nos od ekranu, wyprostuj się, weź wdech i zastanów się co dziś możesz zrobić dla swojego kręgosłupa. Powodzenia!